fbpx

Chcete zrušit svou dovolenou kvůli pandemii? Na co si dát pozor abyste nepřišli o peníze

(aktualizováno 10. 4. 2020)

Vzhledem k aktuální situaci ve světě kvůli šíření nemoci COVID-19 dochází k velkému rušení objednaných zájezdů a pobytů. Často však mezi klienty panují “zmatené” informace jaká jsou jejich práva. Na co je potřeba si dát u rušení dovolené pozor si zde můžete přečíst.

Cestovní kancelář nemá nárok si účtovat stornopoplatky v případě, že zájezd sama zruší. Jedním z důvodů rušení dovolené je nemožnost vycestovat do dané destinace. K tomu, aby cestovní kancelář nemohla vyslat do dané oblasti klienty, a tak nemohla zorganizovat zájezd musí být vydáno příslušné nařízení spadající se na daný region a dané dny.

Cestovní kancelář tak nemá například nárok na to si účtovat stornopoplatky na zájezdy v termínech, na které je vyhlášený zákaz vycestování do zahraničí. Tyto zákazy jsou však vydané jen na nejbližší týdny.

V případě, že se klient rozhodne zrušit svou dovolenou v letních či dokonce v podzimních měsících, tak v současnosti nikdo nemůže přesně vědět, jaká bude situace. Proto nedochází k předčasnému rušení zájezdů a jsou stále v nabídce s plánovaným uskutečněním.

Pokud se klient rozhodne zájezd na tato období zrušit, musí bohužel počítat se stornopoplatky. V případě, že je klient přesvědčený, že v daném termínu nebude možné vycestovat, je pro něj nejvhodnější vyčkat. Pokud toto opravdu nastane, cestovní kancelář bude muset zájezd zrušit a klientovi vrátit celou částku.

Výše stornopoplatků bývá určena dle všeobecných obchodních podmínek. Často však mimo procentuální sazby z ceny zájezdů se také vypočítává z již vynaložených nákladů. Ty mohou být vyšší. Není to pravidlem, ale často vstřícnější přístup mívají spíš menší cestovní kanceláře.

Vláda vydala zákon, jehož účelem je pomoc cestovním kancelářím. Byla zavedena ochranná doba, díky které může cestovní kancelář klientovi vrátit peníze formou poukazu s platností do 31. 8. 2021. Tyto poukazy mohou odmítnout tyto skupiny osob:

  • osoba se zdravotním postižením
  • osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání
  • osoba těhotná
  • osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou
  • osoba starší 65 let
  • zaměstnanec, který ke dni doručení poukazu nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro překážky na straně zaměstnavatele

Poukazy jsou dle zákona kryty pojištěním proti úpadku a také garančním fondem. Cestovní kancelář musí zákazníkovi využití tzv. ochranné doby oznámit písemně a dodat také informace o jeho právech.

Cestovní kanceláře se sami potýkají s tím, že někteří ubytovatelé a dopravci nevrací zálohy. Situace je obzvláště náročná i pro letecké společnosti, které často nevracejí zálohy a kvůli přerušení letecké dopravy ani nemají příjem.

Problémem je, že pracovníci cestovních kanceláří jsou aktuálně vytíženy množstvím žádostí. Proto je potřeba být trpělivý a ohleduplný. Co se týče komunikace, tak i v tomto mohou být menší cestovní kanceláře lepší pro komunikaci.

V případě, že se turista rozhodne vycestovat “na vlastní pěst” a již má uhrazeny letenky či ubytování, tak situace je odlišná. Pokud země na termín cesty uzavře hranice, letecká společnost nebo dopravce je nucen vrátit celou částku zpět. V případě ubytování záleží čistě na podmínkách ubytovatele.

Člověk musí bojovat za svá práva sám se zahraničními subjekty. Letecké společnosti často nekomunikují a dávají obvykle vouchery. Pokud si turista sám zařídí hotel, tak nese riziko, že pokud budou uzavřeny hranice, ubytovatel k tomu vůbec nemusí přihlížet a klidně mu může propadnout celá částka za ubytování. 

Vy se můžete podívat také na Více od tohoto autora

Leave A Reply

Your email address will not be published.